Vi bruger cookies. Anvender du safeaway.dk, accepterer du samtidig vores brug af disse cookies.Læs mere her eller luk besked: cookies

– Travel Insurance the right way
Køb direkte uden fordyrende mellemled

Flyforsinkelse – hvilke rettigheder har du?

Hvad gør du, når personalet hos flyselskabet du skal rejse med, strejker? Se hvilke rettigheder du har, når du som flypassager er ramt af strejke.

Hvis dit fly aflyses, har du ret til at få billetten ombyttet til næste mulige afgang – eller at få pengene retur, hvis du vælger selv at sørge for at komme frem til din destination.

Skal du flyve med næste mulige afgang, har du krav på mad og drikke, mulighed for at informere om forsinkelsen, samt overnatning, såfremt forsinkelsen står på i flere dage – alt sammen betalt af det flyselskab, du oprindeligt skulle have rejst med.

Du har ikke ret til økonomisk kompensation, ved omstændigheder flyselskabet ikke selv er herre over – dette inkluderer bl.a. uvejr, terror og strejke.

Hvis det er nødvendigt at tage af sted netop den dag du havde planlagt, kan du vælge at købe en billet hos et andet selskab. Du vil dog kun få refunderet prisen på din oprindelige billet, og da last-minute billetter ofte er dyre, kan luftfartsselskabets strejke ende med at koste dig penge.

Hvad hvis forsinkelsen sker på hjemturen til Danmark?

Her skal flyselskabet sørge for forplejning indtil rejsen kan genoptages. Eventuel overnatning er også en udgift som enten rejsebureauet eller flyselskabet skal påtage sig – såfremt overnatning sker som følge af en forsinkelse eller aflysning.

Behov for at klage?

Hvis flyselskabet eller rejsebureauet nægter at ombooke din billet, har du ret til at klage. Har du købt en pakkerejse, skal du klage til Pakkerejse-nævnet. Drejer det sig om separate flybilletter, skal du klage til Trafikstyrelsen.

 

Videre til værktøjslinje