Vi bruger cookies. Anvender du safeaway.dk, accepterer du samtidig vores brug af disse cookies.Læs mere her eller luk besked: cookies

Billige rejseforsikringer med 100 % tryghed

Hvordan undgår jeg jetlag?

jetlag

Jetlag og lange flyrejser på tværs af tidszonerne hænger uløseligt sammen.

 

Den heldige flypassager oplever stort set ikke jetlag. Men for den uheldige, kan det nærmest være en zombie-lignende tilstand, der i de værste tilfælde strækker sig over flere dage og nætter.

Tilhører du den sidste gruppe, og vil du gøre en aktiv indsats for at undgå det værste jetlag, kan du med fordel følge disse generelle råd:

De 7 råd mod jetlag

  1. Begynd med at vænne din krop til den ny døgnrytme allerede et par dage før afrejse. Det kan du gøre ved så vidt muligt at sove efter dit rejsemåls tidszone.
  2. Sørg for at være fit og frisk, når du sætter dig op i flyet.
  3. Drop den store fadøl før ombordstigning, spis fornuftigt og sundt, undgå for meget sukker og få rigeligt med væske – og nej, det inkluderer ikke alkohol og koffeinfyldt kaffe.
  4. Få så meget søvn som muligt. Du kan dog med fordel forsøge at holde dig vågen, hvis du flyver om natten, mens det stadig er dag på din destination.
  5. Så snart du har sat dig til rette i flyet, skal du sætte dit ur til den tidszone, du ankommer til.
  6. Hvis du er ved at besvime af træthed, når du kommer frem til hotellet, så tag et hvil – men det skal være så kort som muligt. Prøv at nøjes med en klassisk power-nap på 20 minutter.
  7. Spis Melatonin. Der er et naturligt hormon, der sammen med lys har regulerende effekt på døgnrytmen hos mennesker. Melatonin er receptpligtigt i Danmark, så her skal du rådføre dig med din læge.

“The ultimate jet lag advisor”

En af Storbritanniens førende eksperter inden for søvnrytme, Dr. Vikki Revell, har været medudvikler af hjemmesiden, hvor du kan få konkrete råd til at undgå jetlag på din næste rejse.

Du finder ”Jet Lag Optimiser” her.

 

Videre til værktøjslinje